زندگی قرآنی

بیان نکات ناب و کاربردی برای نفس کشیدن در هوای پاک قرآنی

زندگی قرآنی

بیان نکات ناب و کاربردی برای نفس کشیدن در هوای پاک قرآنی

برای نورانی شدن راهی جز مراجعه به مرکز نور نداریم که همان قرآن کریم است. آشنایی با زندگی علمایی که در خدمت قرآن بودند و از نور آن فیض ها بردند برای ما راه گشاست. سعی داریم در این وبلاگ مطالبی مرتبط با قرآن و قرآنیان در اختیار عموم علاقه مندان قرار دهیم انشاءالله که مفید باشد.

۱ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

25شوال: شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام (۱۴۸ ه.ق)

بر اثر فعالیت های بسیاری که امام باقر(ع) و پدر بزرگوارشان انجام داده بودند، اوضاع به سود خاندان پیغمبر تغییر کرده بود.
امام صادق(ع) برآن بود که پس از رحلت پدر، قیامی علنی به راه بیندازد و حکومت بنی امیه را که سخت متزلزل شده بود، واژگون کند. امام(ع) از شبکه حزبی وسیعی (شیعه) برخوردار بود که در همه مناطق مسلمان نشین گسترده بود؛ لذا وقتی که از امام باقر(ع) در روزهای آخر عمر سؤال می شود که «قائم آل محمد» کیست، حضرت به امام صادق(ع) اشاره می کنند.
▪️قائم آل محمد یک اسم عام است. حضرت ولیّ عصر(عج) قائم نهایی آل محمد است، اما همه کسانی که از آل محمد در طول زمان قیام کردند، پیروزی به دست آورده باشند یا خیر، قائم آل محمدند. روایاتی که می گوید وقتی قائم ما قیام کند، رفاه و عدل را می گستراند؛ منظور این بود که شخصی از آل محمد که بناست قیام کند این کارها را خواهد کرد؛ و امام صادق(ع) قرار بود که قائم آل محمد در آن روز باشد.
امام صادق(ع) مرد علم و دانش، مرد مبارزه و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیده اید؛ اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیده اید. امام(ع) مشغول یک مبارزه دامنه دار و پی گیر بود؛ مبارزه برای به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی.
▫️اما آن بُعد سوم را بسیاری اصلاً نشنیده اند:
مرد تشکیلات؛ امام صادق(ع) تشکیلات عظیمی از طرف داران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام، از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود که اراده ایشان را در سراسر عالم اسلام، به مردم می رسانند. نمایندگان ایشان از  همه جا وجوهات و بودجه برای اداره مبارزه سیاسی عظیم آل علی جمع می کردند و محل مراجعه مردم برای شناخت تکلیف دینی و سیاسی بودند.


برگرفته از کتاب انسان ۲۵۰ ساله، نوشته مقام معظم رهبری، صص ۳۵۵ - ۳۵۳ .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۶ ، ۱۰:۴۱
مهدی ابراهیمی